Sokunknak kiemelten fontos szellemi frissességünk megőrzése és szerencsére napjainkban egyre többet tudunk arról, mit tehetünk ezért. A kutatások szerint számos életmódbeli tényező segíthet a szellemi hanyatlás megelőzésében – ilyen például az étrendünk v

Jelentősen csökkenti a demencia esélyét

A kutatók mindezt egy magas színvonalú, követéses vizsgálattal igazolták, melynek során húsz évig kísértek figyelemmel 2314 finn férfit. A huszadik év végére a több mint kétezer résztvevő közül 204 betegedett meg demenciában és 123-nál diagnosztizáltak Alzheimer-kórt. A kutatók ezután kiszűrték a demencia kockázatát növelő tényezők hatását (alkoholfogyasztás, elhízás, 2. típusú cukorbetegség, magas vérzsír-szintek stb.), majd kiszámolták, van-e hatása a rendszeres szaunahasználatnak a későbbi demencia-kockázatra. Kiderült, hogy a hatás jelentős: a heti 4-7 alkalommal szaunázók 66 százalékkal kisebb eséllyel betegedtek meg demenciában a nem szaunázókhoz képest.

 

A kutatás Finnországban készült, ahol az ilyen gyakori szaunahasználat nem ritka. Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy a ritkább, azaz heti 2-szeri szaunázásnak is volt valamennyi védő hatása: a legkevesebbet szaunázó résztvevők 10 százaléka, a közepes mennyiségűt szaunázók 9 százaléka, a sokat szaunázók 4 százaléka lett demens.

Egészségesebb erek és vérkeringés

 

A demencia kialakulásában sok ok játszik szerepet, ezek közül egy fontos tényező az erek belső borításának, szakszóval az endotéliumnak az állapota. A szaunázás ennek, az ereink belsejét borító hámszövetnek az egészségét segít megőrizni: hatására kisebb eséllyel alakul ki gyulladásos folyamat az érben. Emellett a szauna az erek rugalmasságának edzésével a magas vérnyomást is megelőzi, a magas vérnyomás pedig fokozza a demencia kockázatát – így ezen a módon a szauna közvetve is csökkenti a kockázatot.

 

A szaunázás szervezetünkre gyakorolt hatását régóta kutatják. Egyes tanulmányok szerint hasznos a magas vérnyomás és egyes szívbetegségek kezelésében és megelőzésében is, de a krónikus légzőszervi betegségek, a krónikus fáradtság szindróma, fájdalomszindrómák, sőt, még addikciók kezelésében is hasznos kiegészítő terápiaként szolgálhat.

 

Kezdje fokozatosan!

 

A jól beállított és kezelt magas vérnyomás önmagában még nem ellenjavallata a szaunázásnak, de egyes keringési problémák, szívritmuszavarok, illetve szívbillentyű-betegségek esetén hátrányai is lehetnek a módszernek. Ilyen esetekben érdemes kezelőorvosunk tanácsát kikérni. Kezdőként a szakemberek fokozatosságra intenek: azaz eleinte rövid időtartamokra üljünk be a melegbe, majd ahogy hozzászokik a szervezetünk, ezt 10-15 perces időtartamokra növelhetjük. Amennyiben ellenjavallata nincs, úgy máris kereshetünk a lakóhelyünkhöz közeli szaunázási lehetőséget (hazánkban többnyire uszodák, hotelek és fitness-termek nyújtanak ilyen szolgáltatást) és fokozatosan elkezdhetjük beépíteni életünkbe a demencia-megelőzés ezen kellemes módját.

 

A kezdődő demencia és a kognitív zavar kezelésében kutatók hatékonynak találták a gingko biloba (páfrányfenyő) egyik hatóanyagát. Erről bővebben itt olvashat.