Egy nemrégiben napvilágot látott kutatás szerint a táplálkozásunkkal rengeteget tehetünk szellemi épségünk megőrzéséért.

A chicago-i Rush University Medical Center kutatói olyan diétát állítottak össze, amelynek célja kifejezetten a szellemi hanyatlás megelőzése. A szakemberek MIND (azaz elme-) diétának nevezték el az étkezési programot, és kutatásaik során több mint 900 idős ember bevonásával vizsgálták a hatását.

 

Kiderült, hogy akik betartják az „elmediéta” fő elemeit, azok olyan szellemi frissességgel rendelkeztek, mintha átlagosan 7 és fél évvel fiatalabbak lennének. A diéta lassította a szellemi hanyatlás ütemét és csökkentette az Alzheimer-kór kialakulásának kockázatát még akkor is, ha egyéb kockázati tényezők is jelen voltak. Azok, akik a leginkább a diéta szerint étkeztek, 53 százalékkal kisebb eséllyel betegedtek meg Alzheimer-kórban, de valamennyi pozitív hatás azoknál a résztvevőknél is megjelent, akik csak nagyjából követték a diéta alapelveit.

 

Mit együnk tehát, és mit ne együnk, ha sokáig meg akarjuk őrizni szellemi frissességünket? A kutatók 10 olyan ételt jelöltek meg, amiből érdemes gyakran fogyasztani, és 5 olyat, amit pedig jobb kerülni.

 

Ezeket fogyassza rendszeresen!

 

  1. Zöld, leveles zöldségek

A zöld, leveles zöldségekből hetente hat adaggal érdemes fogyasztani, de már azoknál is megfigyelhető valamennyi előnyös hatás, akik legalább heti kétszer esznek ilyet. A salátafélék, spenót, sóska mellett ide tartozik a káposzta, kelkáposzta, kelbimbó és a brokkoli is. Egy „adag” alatt a szakemberek nagyjából egy bögrényi mennyiségű zöldséget értenek.

 

  1. Egyéb zöldségek

A MIND-diéta a leveles zöldségek mellett a többi zöldség (répa, retek, karalábé, zeller, stb.) fogyasztását is javasolja. Ideális esetben hetente legalább hat adag leveles, zöld zöldséget, és hat adag másmilyen zöldséget fogyasszunk.

 

  1. Olajos magvak, dió, mogyoró

Hetente öt alkalommal együnk diót, mogyorót vagy más olajos magvat. Egy adag az olajos magvakból nagyjából egy nagyobb maréknyit jelent, azaz ennyit kell ennünk majdnem minden nap. Vagy két evőkanál natúr mogyoróvajat. 

 

  1. Áfonya vagy más bogyós gyümölcs

A MIND-diétában konkrétan kékáfonyát ajánlanak, ebből hetente két adaggal kellene megennünk. Egy adag kékáfonya fél bögrényit jelent. Korábbi kutatások a többi bogyós gyümölcs szellemi egészségvédő szerepét is alátámasztották, így a szakemberek szerint feltehetően az is jó, ha ugyanennyi epret, málnát vagy ribizlit eszünk rendszeresen.

 

  1. Bab

Talán meglepő, de a kutatások szerint ez az egyszerű és olcsó hüvelyes rendkívül jót tesz az agyunknak. A MIND-diéta szerint hetente három adag babot érdemes fogyasztanunk szellemi épségünk megőrzése érdekében. Egy adagnak számít fél bögrényi szárazbab, amit tetszőleges módon elkészíthetünk.

 

  1. Teljes kiőrlésű gabona

Teljes kiőrlésű, rostdús gabonából legalább naponta három adagot kell enni – ez lehet müzli, gabonapehely vagy barnakenyér is. Egy adagnak egy szelet kenyér felel meg.

 

  1. Hal

Heti egyszeri halfogyasztás már csökkenti a szellemi hanyatlás kockázatát – ezt megehetjük akár konzerv formájában is.

 

  1. Szárnyashús

 A MIND-diéta szerint hetente legalább kétszer kell ennünk szárnyashúst (csirke, pulyka), ez a mennyiség már jó hatással van az agyra.

 

  1. Olívaolaj

A kutatók szerint azokban az esetekben volt megfigyelhető az olívaolaj védő hatása, amikor a résztvevők a legtöbb ételben olívaolajat használtak az egyéb zsiradékok helyett.

 

  1. Vörösbor

Az alkohol, és főként a vörösbor egészségvédő vagy épp egészségkárosító hatása évtizedek óta ellentmondásos téma. A MIND-diéta kutatóinak eredményei szerint napi egy pohár vörösbor segített megelőzni az Alzheimer-kórt, ugyanakkor ennél nagyobb mennyiség már káros hatású.

 

Ezeket inkább kerülje!

 

  1. Vörös hús

A MIND-diétában nem kell teljesen lemondanunk a vörös húsról, csak épp arra kell vigyázni, hogy ne együnk heti négy adagnál többet. Ennél több sertés- vagy marhahús ugyanis már a szellemi képességeink frissen tartása ellen hat. Egy adag hús nagyjából 8 dkg-nyi mennyiséget jelent – és a heti fogyasztásunkba a vörös húsból készült felvágottak és egyéb húskészítmények is beleszámítanak.

 

  1. Vaj és margarin

Sajnos a MIND-diéta csak napi egy evőkanál vajat vagy margarint engedélyez, a többi zsiradékot olívaolajjal pótolhatjuk.

 

  1. Sajt

A MIND-diéta eredményei szerint csak heti egy adag, azaz nagyjából 5 dkg sajtot ehetünk.

 

  1. Péksütemény

A péksütemények és sütemények nagy mennyiségben nem tesznek jót elménk egészségének – a MIND-diéta szerin hetente maximum öt alkalommal ehetünk egy-egy adagot.

 

  1. Olajban sült gyorsételek

A gyorséttermi ételek (hamburger, sült krumpli), és az egyéb, bő olajban sült ételek maximum heti egyszer jöhetnek szóba.

 

A MIND-diéta pontos betartása nem könnyű. Szerencsére a kutatások tapasztalatai szerint nem tragédia, ha nem ragaszkodunk hozzá pontról pontra. A legnagyobb előnyöket azoknál mérték, akik a leginkább eszerint étkeztek, ugyanakkor azoknál is kimutatható hatása volt, akik csak nagyjából tartották be, illetve időnként megszegték. Azaz a szakemberek szerint annyi tényezőt érdemes beépíteni rendszeres táplálkozásunkba, amennyi a mi életvitelünk mellett kivitelezhetőnek tűnik – és már ezzel is sokat teszünk a szellemi hanyatlás ellen.

 

A szellemi hanyatlás kezelésében kutatók hatékonynak találták a gingko biloba (páfrányfenyő) egyik hatóanyagát. Erről bővebben itt olvashat: http://www.demencia-info.hu/ginkgo-biloba